top of page

PEŠAK U SAOBRAĆAJU

Datum objave: 19.03.2018

Pešaci su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju. Nisu uvek vidljivi vozačima, pogotovo vozačima velikih kamiona i autobusa, a ukoliko dođe do nezgode sa vozilima, gotovo da nemaju nikakve šanse da izbegnu teške posledice. Zato pešaci moraju da budu vrlo pažljivi i da nikada ne rizikuju u situacijama kada dele put sa ostalim vozilima, posebno velikim, poput kamiona i autobusa.

 

Pešaci su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju. Nisu uvek vidljivi vozačima, pogotovo vozačima velikih kamiona i autobusa, a ukoliko dođe do nezgode sa vozilima, gotovo da nemaju nikakve šanse da izbegnu teške posledice. Zato pešaci moraju da budu vrlo pažljivi i da nikada ne rizikuju u situacijama kada dele put sa ostalim vozilima, posebno velikim, poput kamiona i autobusa.

U prethodnih pet godina (od 2013. do 2017. godine) poginulo je 742 pešaka, dok je povređeno 14.466 pešaka. Drugim rečima, u proseku, svake nedelje pogine po tri pešaka, a svakog dana bude povređeno oko 8 pešaka.Kada se posmatra zastupljenost različitih učesnika u saobraćajnim nezgodama, četvrtina svih poginulih lica su pešaci i šestina svih povređenih su pešaci. Najugroženija starosna kategorija pešaka u saobraćaju u Srbiji su stariji od 65 godina, jer polovina svih poginulih pešaka je ove starosne kategorije.

Iako se smatra da za pešačenje nije potrebna bilo kakva obuka, ipak postoje pravila kojih se treba pridržavati da bi se izbegle rizične situacije.

Auto skola, obuka vozaca, autoskola novi beograd, auto skola novi beograd, auto skola beograd cene

Kuda se treba kretati. Za kretanje i prelazak preko ulice treba koristiti trotoare i pešačke prelaze svuda gde postoje. Veoma je važno da pešaci obrate pažnju na saobraćajne znakove, kao i da budu dovoljno udaljeni od kolovoza dok se kreću ili čekaju da pređu ulicu. Kamioni i autobusi često prilikom skretanja prave veliki luk i tada jednim svojim delom mogu preći i preko trotoara. Zato je neophodno da su pešaci uvek skoncentrisani i oprezni.

„Mrtvi uglovi“ vozila. Uvek kada se nalaze u blizini motornih vozila pešaci moraju voditi računa o tzv. mrtvim uglovima. To su situacije u kojima vozači nisu svesni prisustva pešaka, jer nisu u mogućnosti da ih vide.

Zaustavni put. U saobraćaju pešaci svakako moraju biti najpažljiviji prilikom prelaska ulice. Iako očekuju da će vozači zaustaviti svoje vozilo i da će propustiti pešake na pešačkom prelazu, može se desiti da vozači ne uoče pešake na vreme ili da ne budu u stanju da se blagovremeno zaustave. Kamioni, automobili, motocikli i bicikli imaju različite karakteristike prilikom zaustavljanja, pa su tako su i njihovi zaustavni putevi različiti. Kamionima i autobusima je potrebno mnogo više prostora da se zaustave od putničkih vozila. Stoga je uvek bezbednije da pešaci ulicu prelaze nakon prolaska kamiona ili autobusa, jer se može dogoditi da čak i ako vozač uoči pešaka možda neće moći blagovremeno da zaustavi svoje vozilo.

Vidljivost. Pešaci treba da nose svetliju odeću ili odeću sa reflektujućim detaljima. Oblačenjem na ovaj način stvaraju se bezbedniji uslovi i za pešake i za vozače. Kada se pešaci kreću noću, obavezno treba da nose reflektujući prsluk, jer najčešće stradaju u ovo doba dana, a i zakon na to obavezuje. Još jedan dobar način da pešaci budu vidljivi noću je da ponesu baterijsku lampu.

Izvor: Agencija za Bezbednost Saobraćaja

bottom of page